Reizen

Reisinspiratie: Interrail reis door Oost-Europa

Eerder legde ik ik jullie uit hoe je een Interrail reis moet plannen. Toen vertelde ik al kort dat ik in de zomer van 2017 met een vriendin een Interrail reis door Oost-Europa heb gemaakt. Dit was tot nu toe de mooiste reis die ik in mijn leven heb gemaakt. Omdat ik weet hoe lastig het was om een route uit te stippelen, vertel ik jullie vandaag meer over onze Interrail reis door Oost-Europa. Zo kunnen jullie een beetje inspiratie opdoen.

De reis in het kort

Allereerst zal ik jullie kort vertellen wat onze reis inhield. We gingen vier weken weg. De hele reis deden we met de trein. We gingen dus niet naar een beginpunt met het vliegtuig en ook niet op de terugweg weer terug met het vliegtuig. Dit doen veel mensen namelijk wel, omdat de heen- en terugreis (afhankelijk van je bestemming) erg lang kan zijn. Een volgende keer zou ik dit denk ik wel doen, omdat onze terugreis van Milaan naar Nederland mij erg tegenviel. We hadden ook wel erg pech dat onze trein uitviel en dat ik wagenziek was (ja, blijkbaar ook in de trein). We hadden de hele reis van tevoren al gepland. Alle hostels, treinen (waarvoor een reservering noodzakelijk was) en belangrijke bezienswaardigheden hadden we van tevoren al geboekt. Dit omdat we in het hoogseizoen reisden en niet voor onaangename verrassingen wilden komen te staan.

Het station in Milaan

Hostelworld

Voor de overnachtingen tijdens onze Interrail reis door Oost-Europa hebben wij gekozen voor hostels. Deze boekten wij bij Hostelworld. Hotels vonden wij namelijk te duur en een hostel vonden we ook goed genoeg. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn er niet alleen maar slaapzalen in hostels. Bij de meeste hostels kan je namelijk ook privé kamers boeken. Hiervoor betaal je natuurlijk wel wat meer dan voor een slaapzaal, maar het is nog steeds viel minder dan voor een hotel. Als richtprijs hadden wij €20,- per persoon per nacht. Hier kwamen wij gemiddeld ook op uit. Een groot voordeel van een privé kamer vond ik dat je gewoon je spullen kon achterlaten zoals je wilde en de deur op slot kon doen. Zo hoef je niet de hele tijd je waardevolle spullen mee te slepen of alles in een locker te proppen.

Onze ervaring met Hostelworld

Onze ervaring met Hostelworld was erg goed. Wij hadden namelijk één keer een hostel geboekt dat na een paar weken failliet ging. Wij hadden gelukkig gekozen voor standaard flexibele boeking. Dan betaal je een klein bedrag extra (€2,-) waardoor je aanbetaling wordt beschermd. Zo kan je je aanbetaling gebruiken om een andere boeking mee te doen. Toen dat hostel failliet ging, kregen we daardoor ons geld terug (niet op onze rekening, maar als tegoed op Hostelworld), zodat we een ander hostel konden boeken. Dit ging heel soepel via Hostelworld.

De reservering voor de treinreis van Boekarest naar Sofia

Reisschema

Ons reisschema was als volgt:

• Berlijn, Duitsland: 10 juli – 12 juli.
  • Praag, Tsjechië: 13 juli – 15 juli.
  • Wenen, Oostenrijk: 16 juli – 18 juli
  • Boedapest , Hongarije: 19 juli – 21 juli
  • Boekarest, Roemenië: 22 juli – 23 juli
  • Sofia, Bulgarije: 24 juli – 26 juli
  • Belgrado, Servië: 27 juli – 29 juli
  • Ljubljana, Slovenië: 30 juli – 1 augustus
  • Milaan, Italië: 2 augustus – 5 augustus

Berlijn

In Berlijn verbleven we op de Eastern Comfort Hostelboat. Dit was een prima hostel. Het was leuk dat je een echte kajuit had. Het was wel echt een basic hostel, met simpele doucheruimtes, simpele bedden en krappe wc’s. De ligging van het hostel was wel goed, namelijk vlak bij een trein- en metrostation en dicht bij winkels en restaurants. In Berlijn bezochten we de volgende bezienswaardigheden:

• Reichstag inclusief de koepel (met audiotour)
  • Brandenburger Tor
  • Alexander Platz
  • Checkpoint Charlie
  • Holocaust Monument

Verder gingen we naar het Sony Center. Dit winkelcentrum is heel groot en mooi. Ook bezochten we de Ampelmannshop. Dit is een souvenirshop met enorm veel spullen met een Ampelmann erop. Een Ampelmann is het poppetje dat op Duitse stoplichten voor voetgangers staat. Daarnaast gingen we naar de KaDeWe om een beetje rond te kijken. Koffie en gebak hebben we gedaan bij Five Elephants. Dit is een leuk zaakje. Zowel de koffie als de cheesecake waren erg lekker. Avondeten hebben we op de tweede avond gedaan bij My X Kitchen. Hier aten we een lekkere huisgemaakte hamburger met patat.

Eerste bestemming van de Interrail reis door Oost-Europa: Berlijn. Dit is de Ampelmann shop.
De Ampelmannshop

Praag

Het hostel waar we in Praag verbleven is hostel Marabou. Dit was een erg goed hostel. De kamers waren net gerenoveerd. De keuken was ruim, de kamer was schoon, we hadden een eigen douche en wc en zelfs een zolderruimte om onze backpacks en spullen op uit te spreiden. Als je naar Praag gaat, zou ik je dit hostel zeker aanraden! Op de eerste dag in Praag hebben we gelijk al het meeste gezien, want wij houden, hoezeer we ook ons best doen, toch altijd een hoog tempo aan. Deze dingen hebben we in Praag allemaal gezien:

• Charles Bridge
  • Het kasteel bij het Gouden Straatje
  • Old Town Square
  • Tyn Church
  • Kafka beeld
  • Clementinum

Ook zijn we twee keer naar ijssalon Crème de la Crème geweest. Hier hebben ze hele lekkere (en grote!) ijsjes.

Tweede bestemming van onze Interrail reis door Oost-Europa: Praag.
Op het Old Town Square stond een hele grappige Winnie de Pooh

Wenen

De derde bestemming van onze Interrail reis door Oost-Europa was Wenen. In Wenen verbleven wij in hostel Wien Brigittenau. Dit hostel zou ik zeker niet aanraden, want het bleek een enorm groot gebouw vol kinderen te zijn. Zowel naast als tegenover ons verbleven allemaal kinderen. Dus rustig slapen was er niet bij. Dit hebben we allemaal gezien in Wenen:

• Prater (het reuzenrad)
  • Hundertwasserhaus + omgeving
  • Stephansdom
  • Albertinaplatz
  • Opera
  • Burgtheater
  • Museumquartier
  • Raadhuis
  • Heldenplatz (heel mooi!)
  • Hofburg
  • Michaelerkirche
  • Schloss Belvedere (aanrader!)
  • Peterskirch
  • Karlskirche
  • UNO (Verenigde Naties)
  • Schloss Schünbrunn (paleis van Sisi) (mag je zeker niet overslaan!)
Derde bestemming van de Interrail reis door Oost-Europa: Wenen. Dit is het Schloss Belvedere.
Dit is het Schloss Belvedere

Boedapest

Daarna gingen we naar Boedapest. Hier verbleven we in het AVAIL Hostel. Dit is eigenlijk gewoon een appartement. De man van het hostel was erg aardig. Hij kwam ons zelfs ophalen van het station. Het appartement was prima en groot. Officieel deelde we het appartement met iemand, maar we zagen haar nooit, dus praktisch gezien hadden we het appartement voor ons zelf. In Boedapest bezochten we deze bezienswaardigheden:

• National Gallery
  • Royal Palace
  • Chain Bridge
  • Matthias Church
  • Fisherman’s Bastion (zo mooi!)
  • Hero’s Square (niks aan)
  • Badhuis Széchenyi (mag je echt niet overslaan)
  • Grand Synagoge
  • Sint Stephen’s basiliek
Vierde bestemming van de Interrail reis door Oost-Europa: Boedapest. Dit is het Fisherman's Bastion.
Dit is het Fisherman’s Bastion. Echt prachtig

Boekarest

De volgende bestemming op onze Interrail reis door Oost-Europa was Boekarest. Ik geef het maar gelijk toe, we hadden spijt dat we hier naartoe waren gegaan. Er was namelijk helemaal niks aan. In de nachttrein keek een mevrouw ons al verbaasd aan dat we naar Boekarest gingen. En ze bleek gelijk te hebben: sla Boekarest inderdaad maar over tijdens je Interrail reis door Oost-Europa. We bezochten het Romanum Atheneum en het parlementsgebouw, maar aan beide was niks aan. Verder gingen we vanwege de extreme hitte (35 graden), in de middag naar een zwembad. Dit was erg leuk. Het hostel waar we in Boekarest verbleven was het Cozyness Hostel. Dit was een prima hostel. Het was een huis met meerdere slaapkamers en meerdere badkamers. Een beetje kinderlijke kamers met heel veel kleuren en bloemen, maar verder prima.

Vijfde bestemming van de Interrail reis door Oost-Europa: Boekarest. Dit is het Romanum Atheneum
Voor de vorm maakten we maar een foto van het Romanum Atheneum

Sofia

Toen gingen we naar Sofia. In Sofia verbleven we in Hostel Mostel. Dit was een prima hostel. Ontbijt en avondeten zaten zelfs inbegrepen bij de prijs. Het weer in Sofia was wel een heel stuk minder dan in Boekarest. Het was heel regenachtig met af en toe enorm harde stortbuien. Dit hebben we allemaal gezien in Sofia:

• Central Hally Store
  • National Theatre
  • Lovers Bridge
  • Sovjet Army monument
De zesde bestemming van de Interrail reis door Oost-Europa: Sofia. Dit is de Alexander Nevski Cathedral.
De prachtige Alexander Nevski Cathedral

Belgrado

De zevende bestemming op onze Interrail reis door Oost-Europa was Belgrado. Na een lange reis kwamen we aan bij het City Break Hostel. Het hostel zelf was prima: klein maar fijn. Echter was de man van het hostel nogal irritant. Hij lachte namelijk de hele tijd om mij. Koken in het bijzijn van een gastheer die je uitleg geeft over wat een vork, een mes en een lepel is, is eerst grappig, maar op den duur wordt het erg irritant. Hier gingen we allemaal naartoe in Belgrado:

• Sveti Sava Temple
  • Nikola Tesla Museum
  • Het fort en het bijbehorende park
  • Clock Tower
  • Orthodoxe cathedraal
De zevende bestemming van onze Interrail reis door Oost-Europa: Belgrado. Dit is de Sveti Sava Temple.
De Sveti Sava Temple

Ljubljana

Na Belgrado gingen we naar Ljubljana. In Ljubljana verbleven we in het H2O Hostel. Prima hostel, niets meer en niets minder. Ljubljana is echt een prachtig stadje. In Ljubljana bezochten we de volgende bezienswaardigheden:

• Central Market
  • Ljubljana Castle (het uitzicht en het kasteel valt tegen in verhouding met de lange klim die je ervoor moet maken)
  • Presernov Trg
  • Kongresni Trg
  • Ursuline Church of the Holy Trinity
  • Cathedral of St Nicholas

Ook gingen we voor de nodige ontspanning naar het zwembad Laguna Ljubljana.

De achtste bestemming van onze Interrail reis door Oost-Europa: Ljubljana. Dit zijn de drie bruggen.
De Drie Bruggen

Milaan

Na heel veel vertraging (4,5 uur!), kwamen we eindelijk aan op de laatste bestemming van onze Interrail reis door Oost-Europa: Milaan. In Milaan verbleven we in het Mio Hostel. Op de gammele douche na, was dit een prima hostel. Ontbijt en avondeten waren inbegrepen bij de prijs. Ook al viel het ontbijt tegen, het is wel fijn dat je ‘s ochtends niet gelijk de deur uit hoeft voor ontbijt en dat je ‘s avonds als je moe bent niet meer hoeft te koken. In Milaan hebben we deze dingen gezien:

• Quadrilatero d’Oro
  • Museo del Novecento
  • Castello Sforzesco
  • Casa Guazzoni en Casa Galimbert (weinig aan)
  • Galleria Vittorio Emmanuele II (mooi!)
  • Arco della Pace
  • The last supper
  • Chiesa di Santa Maria delle Grazie
  • Basilica di Sant’Ambrogio
  • Basilica di Sant’Eustorgio
Laatste bestemming van de Interrail reis door Oost-Europa: Milaan. Dit is een prachtig uitzicht vanaf een brug
Prachtig uitzicht vanaf een brug

Prachtige reis

Het was een prachtige reis die ik nooit zal vergeten. Ik zou iedereen aanraden om ook een Interrail reis te maken!

Het ouderwetse bord met treintijden in Boekarest
Het ouderwetse bord met treintijden in Boekarest. Het bord was niet digitaal. Het waren kaartjes die elke keer wisselden. Dat was grappig om te zien.

Zou jij ook graag een Interrail reis door Oost-Europa willen maken?