Lifestyle

World Meditation Day: alles over mediteren

Vandaag, 21 mei 2019, is het de World Meditation Day. Daarom staat het artikel van vandaag in het teken van mediteren. Eerder vertelde ik jullie al dat ik aan mindfullness heb gedaan. De woorden mindfullness en meditatie worden door elkaar gebruikt. Ik zal jullie vandaag vertellen wat mediteren precies is, waarom mediteren goed voor je is, hoe mediteren in zijn werk gaat en welke meditatie app ik gebruik.

Wat is mediteren?

Simpel gezegd is mediteren het met volle aandacht zijn in het hier en nu. Tijdens mediteren volg je je ademhaling, tel je in gedachten je in-en uitademing of je zegt in je gedachten een mantra. Wat je bij mediteren doet, is het observeren van je gedachten. Je veroordeelt je gedachten niet. Op deze manier probeer je tot jouw ware kern te komen. Waar meditatie om draait, is het aandachtig observeren van je ervaringen in het nu, in het moment. Dit doe je zonder jezelf te veroordelen voor die ervaringen en de reacties die die ervaringen teweeg brengen. Er zijn heel veel verschillende manieren om te mediteren.

Een vrouw die buiten op een steiger aan het water aan het mediteren is
Bron: Pixabay

Waarom is mediteren goed voor je?

Ten eerste verzacht meditatie pijn, ook chronische pijn. Meditatie helpt mensen namelijk om fysiek minder te verkrampen als gevolg van de pijn. Bovendien helpt meditatie om minder te piekeren over de pijn. Ten tweede kan meditatie een boost geven aan romantische relaties. Door meditatie kijk je namelijk milder en met meer compassie naar jezelf en anderen. Ten derde helpt meditatie tegen depressie, stress en angst. Ten vierde vermindert meditatie stresshormonen in je lichaam. Bovendien verlaagt je bloeddruk als gevolg van meditatie. Tenslotte kan meditatie ook helpen (bij jongeren) met gedragsproblemen en ADHD. Dit is een greep uit de positieve effecten van meditatie. Er zijn er nameijk nog veel meer.

Hoe werkt mediteren?

Het fijne aan mediteren is dat iedereen het kan. Je hebt er geen bepaalde spullen voor nodig en het kan overal. Op de website van YogaOnline geeft meditatiedocent en coach Sandra van Nispen drie tips:

  1. Ga makkelijk zitten, ontspannen rechtop. Niet te strak, niet te losjes. Ogen gesloten of net iets geopend. Adem een paar keer diep in en langzaam uit. Hierdoor ontspan je vanzelf dieper. Je aandacht blijft helder en alert.”
  2. Richt je aandacht op het natuurlijke ritme van je adem. Als je merkt dat je bent afgeleid, laat de afleiding los en breng je aandacht terug naar de adem in het hier en nu.
  3. Mediteer iedere ochtend als je wakker wordt, en dan regelmatig gedurende de dag een minuutje. Zo leer je jezelf beter kennen en managen. Je eigen geest is de ultieme bron van geluk!
Stenen die symbool staan voor mediteren. Op de achtergrond is een zonsondergang te zien
Bron: Pixabay

Verder is het belangrijk dat je mediteert in een stille, rustige omgeving. Je hoeft echt geen uur te gaan mediteren. Een paar minuten per dag is al genoeg. In welke houding je mediteert maakt niet uit, zolang het voor jou maar een prettige houding is. Ik mediteer meestal liggend in bed; op mijn rug of in de foetushouding.

InsightTimer

De (gratis) meditatie app die ik gebruik, is Insight Timer. Op deze meditatie app zijn wel vijftienduizend meditaties te vinden. Daarmee heeft deze app de grootste gratis meditatiecollectie ter wereld. Naast een heleboel meditaties die je kan luisteren, cursussen en muziek waarop je kan mediteren, biedt de app ook een timer die je kan gebruiken als je ‘zelf’ wilt mediteren. Ik gebruik mediteren vooral om beter te slapen en sneller in slaap te vallen. Daarvoor vind ik de meditaties van Bert Bruines erg fijn. Ook de wondere waterval meditatie voor kinderen van Onne Kierkels vind ik erg fijn. Verder heb ik een aantal keer yoga Nidra gedaan. Deze vorm van mediteren hielp mij ook om beter te slapen en sneller in slaap te vallen.

Twee boeddha beeldjes, een bloem, kaarsen en een schrift
Bron: Pixabay

Heb jij weleens gemediteerd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.