Lifestyle

Mindfullness toepassen in je dagelijkse leven

Een paar maanden terug begon ik met een mindfullnesstraining. Deze training heb ik bijna afgerond. Een aantal weken geleden, toen ik met de mindfullness docent de datum waarop ik zou gaan stoppen afsprak, vroeg zij mij hoe ik mindfullness ga toepassen in mijn dagelijkse leven. Elke week krijgen we namelijk oefeningen mee om thuis met mindfullness aan de slag te gaan, zoals een bodyscan of een oefening om ademruimte te creëren, maar elke week kwam ik weer tot de conclusie dat ik niet toekwam aan de oefeningen of gewoon geen motivatie had om ze te doen. Maar omdat ik wel het nut in zie van mindfullness, namelijk jezelf stilzetten en met aandacht bij jezelf, je gedachten, emoties en lichaamssensaties stil te staan, ben ik gaan nadenken over manieren hoe ik mindfullness in mijn dagelijkse leven kan toepassen, zonder de oefeningen uit de training te doen. De kern van alle punten is dat je met aandacht één activiteit doet en daardoor jezelf stil zet. Hier komen ze!

Focussen op piano spelen

Ik speel sinds kort piano. Ik betrap mezelf er vaak op dat ik piano speel en ondertussen met mijn moeder aan het kletsen ben. Dit is vaak hartstikke gezellig, maar eigenlijk is het beter om me alleen te focussen op het piano spelen of me alleen te focussen op het gesprek met mijn moeder. Hierdoor kan je je beter ontspannen en een bijkomend voordeel voor mij: het piano spelen lukt me dan beter.

Iemand met een rode trui die piano aan het spelen is
Bron: Pixabay

Mindfull een kopje thee drinken

Iets anders dat ik probeer te doen is om mindfull een kopje thee (een kopje koffie mag natuurlijk ook) te drinken en gewoon een beetje voor me uit te staren. Ik kom dan echt even tot mezelf. Tijdens het thee drinken probeer ik na te gaan wat ik voel en waarom ik me zo voel. Zo ben je even met je aandacht echt bij jezelf.

Een kopje thee met een muntblaadje er bovenop
Bron: Pixabay

Met aandacht de hond uitlaten

Zoals jullie weten heb ik een hond, Puck. Soms ben ik als ik Puck uitlaat zo druk bezig in mijn hoofd met mijn studie of gewoon met mijn dag, dat ik niet eens door heb dat ik al weer bijna thuis ben. Ik loop dan zo op de automatische piloot dat ik geen aandacht heb voor hetgeen wat ik aan het doen ben op dat moment, namelijk Puck uitlaten. Ik probeer om echt met mijn aandacht bij Puck te zijn als ik haar uitlaat, om mij heen te kijken tijdens het wandelen en mijn aandacht bij het wandelen te houden. Dit blijf ik wel echt heel lastig vinden. Vooral op dagen dat ik het gewoon erg druk heb. Maar ik blijf het proberen!

Puck die buiten wordt uitgelaten
Puck aan het uitlaten

Hoe probeer jij mindfullness toe te passen in je dagelijkse leven?

Eén reactie

  • Emmelie

    Ik probeer in de trein, op weg naar stage (bijna 2 uur, arme ik!) en op weg naar huis niet op mn telefoon te kijken en me te focussen op het metro krantje en een puzzelboekje. Dus geen gewerk in de trein 🙂
    Thuis hondje knuffelen, eten, uitlaten.. Sporten helpt ook echt om me te focussen, ook de gelukshormonen helpen ;p Maar tijd is nogal een gebrek en ik vind het niet fair tegenover de hond om, na een dag weg te zijn geweest (ze wordt uitgelaten, no worries) ook nog een groot deel van de avond weg te zijn voor sporten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.